Sök:

Sökresultat:

94 Uppsatser om Konstruktivistisk sprćksyn - Sida 1 av 7

Konstruktivistisk fysik i gymnasieskolan

Arbetet syftar till att ge exempel pÄ hur konstruktivismen kan anvÀndas praktiskt genom olika arbetssÀtt inom fysikundervisningen i den svenska gymnasieskolan. ArbetssÀtten som tas upp Àr demonstrationsexperimentet, den induktiva och den deduktiva klassrumslaborationen, hemlaborationen samt problemlösningen. För vart och ett av dessa arbetssÀtt ges ett exempel i konstruktivistisk anda, som sÄ vitt upphovsmÀnnen vet, inte tidigare har anvÀnts i detta sammanhang. NÄgra av arbetssÀtten har testats i undervisning av upphovsmÀnnen och dÀrefter utvÀrderats..

Matematik i konstruktivistisk anda

Vi har undersökt hur konstruktivistiska tankar synliggörs i styrdokumenten och i arbetssÀttet Matematik pÄ talets grund (MTG) samt i nÄgra matematiklÀrares klassrum. De metoder vi anvÀnt oss av för att fÄ svar pÄ vÄrt syfte och frÄgestÀllningar Àr komparativ textanalys och kvalitativa intervjuer. VÄrt resultat visar att i styrdokumenten syns konstruktivistiska tankar om kunskap och lÀrande tydligt. Vi kan ocksÄ konstatera att MTG Àr ett konstruktivistiskt arbetssÀtt. NÀr det gÀller konstruktivismen i klassrummet, sÄ visade vÄr undersökning att bl.a. tidsbrist och kollegors instÀllning försvÄrar den nyexaminerade matematiklÀrarens ambitioner att arbeta konstruktivistiskt.

Hur förklarar konstruktivistisk teori skapandet av israelisk identitet? -En narrativ analys av tvÄ judars berÀttelser

Syftet med den hÀr analysen Àr att ta reda pÄ hur konstruktivistisk teori förklarar skapandet av israelisk identitet. För att utföra studien anvÀnder vi oss av en narrativ metod, dÀr vi analyserar en bok skriven av en judisk, israelisk kvinna - Susan Nathan - och en intervju med en judisk, israelisk man. Vi undersöker deras tankar angÄende deras identitet med utgÄngspunkt i teori om nationalitet, etnicitet politisk identitet och medborgarskap. Vi diskuterar Àven analysformatet och jÀmför Nathans och den israeliska mannens uppfattningar av deras identiteter. Slutligen kopplar vi diskussionen med deras syn pÄ Israel/Palestina-konflikten..

Varför Àr Gud en man? : En studie av kvinnans roll och feministiska ansprÄk i den judiska religionen

Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka hur feministiska strÀvanden pÄverkat och eventuellt förÀndrat den religiösa judendomen. Studien har utgÄtt frÄn de fyra judiska inriktningarna: ortodoxi, reformism, konservatism och rekonstruktivism, samt en analys av begreppen ?historik? och ?texter, tolkning och symboler?. I analysen av ovanstÄende kohorter i mitt arbete har jag utgÄtt frÄn en konstruktivistisk teoriram.Jag har uteslutande anvÀnt mig av ett feministiskt angreppssÀtt i detta arbete. Jag har undersökt hur den historiska kontexten, texter, symboler och tolkning bidragit till att cementera kvinnans underordning i förhÄllande till mannen.

Studie- och yrkesvÀgledning inom vuxenutbildningen

Detta examensarbete syftar till att jÀmföra mellan studie och yrkesvÀgledning pÄ Komvux och folkhögskola. Vi har intervjuat tvÄ studie- och yrkesvÀgledare och sex stycken sökande. HÀlften av intervjuer skedde pÄ respektive vuxenutbildning för att kunna göra en jÀmförelse av vÀgledningen inom bÄda skolformer. Vi har i samband med intervjuerna Àven undersökt vilka tidigare erfarenheter, upplevelser och förvÀntningar de sökande har av möten med studie och yrkesvÀgledarna. Vid intervjuerna av studie och yrkesvÀgledarna har vi forskat i deras arbetslivserfarenhets bakgrund och deras syn pÄ vÀgledningssamtal. Examensarbetet Àr en kvalitativ intervjustudie.

Vad matematiklÀrare vet och vill veta om nya elever : En kvalitativ fallstudie i lÀrares syn pÄ informationsflödet vid överlÀmningar i grundskolan mellan Ärskurs sex och Ärskurs sju.

Varje Är börjar mer Àn 100 000 elever Ärskurs sju. Genom överlÀmning förbereder mottagande skola att ta över undervisningen. Hur gÄr övergÄngen till pÄ respektive skola? Hur bör överlÀmningar gÄ till enligt matematiklÀrare intervjuade i denna studie? De ger sin syn pÄ likvÀrdig utbildning, individualisering, den röda trÄden genom matematikundervisningen, konstruktivistisk undervisning och komplexiteten i matematiklÀrares uppdrag. Syftet med studien Àr att komma Ät vad som underlÀttar arbetet med att hitta elevernas förkunskaper i matematik. Bedömningsmatriser vid överlÀmningar Àr vÀlkomna, men fokus bör ligga pÄ ett organisatoriskt plan enligt matematiklÀrarna.

Kommunicera för bestÄende kunskaper! Att skapa jÀmlika förutsÀttningar för lÀrande oavsett genus och etnicitet

Arbetet undersöker huruvida en konstruktivistisk undervisning som fokuserar pÄ elevernas egen kommunikation kan ge mer bestÄende kunskaper inom NO. Olika elevgrupper jÀmförs för att se om det finns nÄgra skillnader beroende pÄ genus eller etnicitet..

Mobbning bland flickor/ Bullying among girls

Mobbning bland flickor En examensuppsats av Genet Göransson 2013-05-29 Denna uppsats handlar om mobbning bland flickor, syftet Àr att ur ett genusperspektiv, nÀrmare bestÀmt feministiskt konstruktivistiskt, tillÀgna mig och dela ny kunskap i frÄga om flickors mobbning. Metoden för denna uppsats Àr kvalitativ med fördjupning och förankring i den senaste forskningen om flickors mobbning. Jag har studerat, tolkat och reflekterat kring detta fenomen. LÀnge har forskare haft fokus pÄ hur pojkar mobbar och forskarsamhÀllet har antagit att flickor inte mobbar alls. De flickor som gjort det har setts som avvikande och ibland ocksÄ abnorma, dÄ de mobbat pÄ pojkars vis, alltsÄ mer öppet, provocerande och vÄldsamt.

Postmodern counseling

I detta arbete har vi haft som syfte att utreda om det postmoderna samhÀllets vÀrderingar skapar ett behov av att förÀndra vÀgledningen i riktning mot en holistiskt inriktad vÀgledning, i arbetet betecknad som Personlig vÀgledning. Resultatet i arbetet tycker vi visar att det föreligger ett sÄdant behov. Mycket talar för att vi till stora delar redan lever i det postmoderna samhÀllet och dÀrför anser vi att det Àr angelÀget att vi i vÀgledningskretsar diskuterar detta vidare. Vi vill Àven se fortsatt forskning inom omrÄdet av samma skÀl. Arbetet bygger pÄ litteraturstudier och som teoretisk grund ligger Konstruktivistisk vÀgledning..

SprÄkutveckling ur ett andrasprÄksperspektiv

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur alternativa lÀromedel anvÀnds i matematikundervisningen i grundskolans tidigare Är och undersöka vilka faktorer som pÄverkar lÀraren till att vÀlja detta arbetsmaterial. Vi har utfört kvalitativa observationer pÄ tre olika skolor och genomfört kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som alla arbetar med alternativa lÀromedel i sin undervisning. Parallellt har vi studerat litteratur i Àmnet för att skapa oss en vetenskaplig grund. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att alternativa lÀromedel anvÀnds i syfte att aktivera eleverna i deras kunskapande. Styrdokumenten har haft en avgörande betydelse dÄ lÀrarna valt att arbeta med alternativa lÀromedel.

Vad studerar man nÀr man studerar lÀrande i den matematikdidaktiska och Na-didaktiska forskningen? :  En kvalitativ studie av mÄnga olika forskningstexter

Matematikdidaktiken och naturvetenskapens didaktik Àr relativ nya vetenskapliga discipliner. Deras utveckling startade för fyra decennier men deras framvÀxt och utvecklig har varit enorm. Utveckling och framvÀxt har omfattat forskning om lÀrande, undervisning, lÀroplaner, kursplaner, interaktion, teknologi osv. Matematikdidaktiken och Na-didaktiken Àr tvÀrvetenskapliga omrÄden som relaterar till mÄnga andra discipliner dÀr i finns dess styrka. De tar emot idéer frÄn andra discipliner men dÀr finns ocksÄ dess svaghet, för influenser frÄn olika discipliner har ibland gjort det svÄrt att sÀtt grÀnsen för vad den didaktiska forskningen omfattar. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad man studerar nÀr man studerar lÀrande i den matematikdidaktiska och Na-didaktiska forskningen.

Sociala kunskaps- och lÀrandebegrepp hos Jean-Jacques Rousseau och Lpf 94

Arbetets syfte Ă€r att fördjupa förstĂ„elsen för vad ett socialt kunskaps- och lĂ€randebegrepp Ă€r och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för utformningen av undervisningen. Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n Johan Asplunds begrepp om social responsivitet och dess betydelse för en social förstĂ„else av kunskap och lĂ€rande. Det sker genom kvalitativa textanalyser av Jean Jacques Rousseaus bildningsroman Emile (1762)och Lpf 94. Översiktligt anger resultatet vilket utrymme elevens sociala responsivitet ges genom den förmedlade förstĂ„elsen av kunskaps- och lĂ€randebegreppen. Lpf 94 utvecklar en bildningsorienterad och konstruktivistisk syn pĂ„ begreppen.

Hur anvÀnds alternativa lÀromedel i matematikundervisningen?

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en inblick i hur alternativa lÀromedel anvÀnds i matematikundervisningen i grundskolans tidigare Är och undersöka vilka faktorer som pÄverkar lÀraren till att vÀlja detta arbetsmaterial. Vi har utfört kvalitativa observationer pÄ tre olika skolor och genomfört kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som alla arbetar med alternativa lÀromedel i sin undervisning. Parallellt har vi studerat litteratur i Àmnet för att skapa oss en vetenskaplig grund. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att alternativa lÀromedel anvÀnds i syfte att aktivera eleverna i deras kunskapande. Styrdokumenten har haft en avgörande betydelse dÄ lÀrarna valt att arbeta med alternativa lÀromedel.

Att köpa tid : En studie av subjektiva attityder förmedlade av tre matkasseföretag genom text pÄ hemsidor

Denna undersökning har som avsikt att ta reda pÄ om Äsikts- och beteendeförslag runt mat och livsstil förmedlas via texter tillhörande tre företag som sÀljer matkassar med recept och ingredienser för middagar till ett visst antal personer i en vecka via sin hemsida. Metoden som anvÀnds Àr textanalysmodellen Appraisal som fokuserar subjektiva attityder i text. Studien utgÄr frÄn en konstruktivistisk sprÄksyn dÀr social praktik och sprÄk anses sammanlÀnkade. Resultatet visar att matkasseföretagen antyder att individen inte kan pÄverka eller lastas för tidsbrist i vardagen och att medvetenhet i matfrÄgor anses viktigt, specifikt hur mat ska betraktas definieras dock endast i vaga och allmÀnna beskrivningar..

"Det var vÀldigt oplanerat. Vi fick sitta i en stÀdskrubb typ" : En elevgrupps upplevelse av vÀgledning

Undersökningens syfte Àr att studera om elever fÄtt vÀgledningen som hjÀlpt dem inför deras gymnasieval. Fokus ligger pÄ att belysa om vÀgledningen hjÀlpt och hur den sett ut samt hur eleverna skulle vilja ha det. De teoretiska utgÄngspunkterna innefattar teorier om valprocessen, vÀgledningsmodeller och tidigare forskning inom vÀgledning. Vi har intervjuat sex elever i Ärskurs nio som har fÄtt vÀgledningsinformation. Metoden vi anvÀnt oss av Àr fokusgrupp-intervju, dÀrefter har en narrativ analys gjorts - Àven kallad berÀttarform.

1 NĂ€sta sida ->